مهم و فوری سه فصل ابتدایی کتاب سیر تا پیاز درخت گردو را هدیه دریافت کنید

کاشت درخت هلو؛ کوددهی و هرس

انتشار: سه سال پیش | زمان مطالعه: ۹ دقیقه

میوه هلو بومی آسیا، آبدار، خوشمزه و دارای طعم بی نظیری است. درخت هلو به طور منظم به تغذیه، هرس و مدیریت آفات و بیماریها نیاز دارند. برای رشد درخت هلو باید نوعی از هلو را انتخاب کنید که متناسب با آب و هوای منطقه شما باشد. درختان هلو در هر منطقه ای رشد میکنند. اما اگر گونه و نوع درستی از نهال یا دانه هلو که متناسب با شرایط آب و هوایی شما باشد انتخاب شود. هلوی خوش طعم و رنگی برداشت خواهید کرد. اگر در مناطق سردتر زندگی می کنید. انواع مقاوم به سرما را باید انتخاب کنید.

کاشت درخت هلو؛ کوددهی و هرس

الگو کاشت درخت هلو

برخی از درختان هلو می توانند تا 6 متر عرض و 5 متر طول رشد کنند. انتخاب بهترین مکان برای کاشت مهمترین قدم است. اکثر باغداران درختان هلو را در منطقه ای که کمی مرتفع است، میکارند.

درخت هلو باید در حالت خواب کاشته شوند. معمولاً در اواخر زمستان یا اوایل بهار (بسته به آب و هوا). بهتر است درختان را در همان روز برای کاهش استرس اش بکارید. درختان گلدانی می توانند برای مدتی که کاشته نشدن استرس را تحمل کنند. اما درختان ریشه برهنه باید در اسرع وقت کاشته شوند. درختی را انتخاب کنید که حدود 1 سال سن دارد و دارای سیستم ریشه ای سالم هستند. درختان مسن به طور کلی قوی نیستند.

 

انتخاب و آماده سازی محل کاشت

برای بهترین میوه هلو، درخت باید در معرض نور آفتاب باشد. آفتاب صبح بسیار مهم است. زیرا به خشک شدن شبنم صبحگاهی میوه کمک می کند.

مکانی را انتخاب کنید که خاک زهکشی خوب و نسبتاً حاصلخیزی داشته باشد. درختان هلو در مناطقی که خاک فشرده شده یا به طور مداوم مرطوب است خوب عمل نمی کنند.

pH خاک باید اسیدی و بین 6 تا 6.5 باشد. از کاشت در مناطق کم ارتفاع خودداری کنید. زیرا هوای سرد و یخبندان به راحتی می تواند در آنجا مستقر شده و کیفیت هلوهای شما را تحت تأثیر قرار دهد.

نحوه کاشت درخت هلو

چند سانتیمتر به اندازه ریشه درخت داخل خاک باغ را حفر کنید. درخت را در وسط حفره قرار دهید. برای درختان پرورش داده شده در ظرف، گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه های گرد را با قرار دادن توپ ریشه در کنار آن و استفاده از قیچی تمیز ریشه های مزاحم را ببرید. (به طور کلی با هرس ریشه را به حداقل برسانید). برای درختان پیوند خورده، هنگام کاشت پیوند را دور از نور خورشید قرار دهید.

فاصله بین درختان هلو برای کاشت باید 6 متر از یکدیگر باشد. درختان کوتاه فاصله ای به اندازه 3 متر باید داشته باشند. اکثر درختان هلو خود بارور هستند.

نکته: مخصوصاً برای درختان کوتاه یا نیمه کوتاه پیوند زده شده، پیوند باید 7 سانتیمتر از سطح خاک بالاتر باشد. اگر پایین تر باشد، درخت پیوندی (پیوندک نامیده می شود) ممکن است شروع به ریشه زایی کند و به درختی با اندازه استاندارد تبدیل شود.

کاشت درخت هلو؛ کوددهی و هرس

کوددهی درخت هلو

در زمان کاشت به درخت هلو کود ندهید. حدود 6 هفته پس از کاشت، درختان جوان را با کود (10-10-10) کوددهی کنید.

کود را به صورت دایره ای دور درخت بریزید. این امر ریشه را تشویق می کند تا به بیرون گسترش یابند. در سال دوم نیم کیلوگرم کود نیتروژن یک بار در فصل بهار و یک بار اوایل تابستان به درخت بدهید.

بعد از سال سوم حدود نیم کیلوگرم کود نیتروژن در سال به درختان بالغ در بهار اضافه کنید. درخت هلو را در بهار با استفاده از (0.5 کیلوگرم) کود 10-10-10 برای درختان جدید و (0.5 کیلوگرم) هر ساله تا زمانی که درخت شما به 3 متر برسد، کود دهید.

 

نحوه مراقبت از درخت هلو

حدود 4 تا 6 هفته پس از شکوفه دادن درخت، میوه را بچینید. تا هلوها روی شاخه 20 سانتیمتر فاصله داشته باشند. چیدن میوه تضمین می کند که درخت انرژی خود را صرف هلوهای روی درخت میکند. در بهار و تابستان درخت هلو را هرس کنید و کود دهید. برای هرس درخت هلو هر ساله در بهار برنامه ریزی کنید. مرکز درخت دارای جریان آزاد هوا و نور خورشید است. در طول سال به درخت هلو خود توجه کافی داشته باشید تا مشکلات احتمالی مانند پیچ خوردن و قهوه ای شدن برگ هلو، بیماری ها و آفات را برطرف کند. نیاز به کمی دقت و کمی تمرکز دارد. اما پرورش درخت هلو می تواند یک پروژه لذت بخش باشد.

بارور کردن درخت هلو

درخت هلو خود بارور است. به این معنی که برای اهداف گرده افشانی نیازی به کاشت بیش از یک عدد ندارید. برای کمک به سخت شدن تنه درخت هلو، آن را در مدت 2 ماه از اولین تاریخ سرمازدگی پاییز یا زمانی که میوه در حال بلوغ است، بارور نکنید. کود فقط باید بین بهار و اواسط تابستان استفاده شود.

 

هرس درخت هلو

از هرس درخت هلو نباید اجتناب شود. اگر درختان هلو بدون هرس بمانند ضعیف می شوند. ممکن است مریض شوند و سال به سال میوه کمتری بدهند. هلوها روی چوب سال دوم شکوفا می شوند و میوه می دهند. بنابراین، درختان باید هر بهار و تابستان رشد خوبی داشته باشند تا محصول زیادی برای سال آینده بدهند.

اگر درختان سالانه هرس نشوند. شاخه های بارده به سمت بالا و بالاتر حرکت می کنند و از دسترس خارج می شوند. هرس متناوب ​​و سالانه برای کنترل طولانی مدت قدرت درختان و ساقه های بارور ضروری است.

مطمئن شوید که درخت را به شکل مرکز هرس کرده اید. در تابستان سال اول، شاخه های قوی که در بالای درخت ایجاد می شود را با دو یا سه جوانه ببرید. پس از حدود یک ماه، درخت را بررسی کنید.

در اوایل تابستان سال دوم، شاخه های وسط درخت کوتاه کنید. پس از سال سوم، شاخه های موجود در مرکز درخت را بچینید تا شکل آن حفظ شود.

کاشت درخت هلو؛ کوددهی و هرس

نور آفتاب برای درخت هلو

صدها گونه هلو وجود دارد که برخی از آنها تا دمای  23 - درجه سانتیگراد و برخی از آنها تا دمای 29 - درجه سانتیگراد مقاوم هستند. مکانی را برای درخت خود انتخاب کنید که کاملاً آفتاب بخورد و درختان یا ساختمانهای دیگر روی درخت هلو سایه نندازد.

 

خاک مناسب درخت هلو

خاک درخت هلو باید دارای زهکشی خوب و لومی باشد. در هنگام بارندگی شدید باید سریع تخلیه شود. ممکن است لازم باشد خاک را با کندن مقدار زیادی مواد آلی از قبل اصلاح کنید. درختان هلو حداکثر تا 0.5 متر خاک سطحی شنی، لومی و حاصلخیز بهترین عملکرد را دارند. حتی اگر خاک زیرین کمی خاک رس بیشتری داشته باشد. بهترین خاک برای درختان هلو در محدوده pH 6.5 تا 7.0 است.

 

برداشت درخت هلو

از اواخر خرداد تا مرداد بطور کامل هلوها رسیده و زمان برداشت است. برداشت هلو در زمان درست بسیار مهم است. اگرچه این زمان بستگی به نوع هلو دارد. اما به طور کلی می توانید از رنگ میوه برای زمان برداشت استفاده کنید. هنگامی که هلوها به طور کامل رسیده اند، رنگ میوه از سبز به کاملا زرد تغییر می کند. نباید رنگ سبز روی میوه باشد. میوه هایی که در بالا و خارج درخت هستند زودتر می رسند. هنگام چیدن هلو مراقب باشید زیرا برخی از انواع آن به راحتی آسیب میبینند.

نکته: هلو در کیسه کاغذی در دمای اتاق سریعتر می رسد.

نحوه نگهداری هلو

می توانید هلو را در یخچال و در کیسه پلاستیکی نگهداری کنید. حدود 5 روز میتوانید استفاده کنید. همچنین می توانید برای تهیه مربا و کمپوت از هلو تازه استفاده کنید. هلوها را می توان برای نگهداری بیشتر، کنسرو یا منجمد کرد.

 

مهدی نیک بخت

موسس وب سایت باغ شهری

از سال ۱۳۹۶ که در حوزه باغداری شروع به تحقیقات کردم با باغداران محترم متعددی شروع به صحبت و مشورت کردم خوشحالم که پس از گذشت چندین سال به پشتوانه شما سایت باغ شهری یک منبع معتبر برای آموزش باغداری در سراسر کشور است بیش از ۲۰۰ مقاله در رابطه با باغداری مدرن ثمره اعتماد شما و جدیت من در این امر خطیر است.
دوره های آموزشی کاربردی:
کتاب چاپی سیر تا پیاز درخت گردو
فیلم بیست نکته طلایی در باغداری حرفه ای
کتاب دانلودی سیر تا پیاز درخت انگور
کتاب دانلودی سیر تا پیاز درخت گردو


کتاب چاپی سیر تا پیاز درخت گردو

جدیدترین محصول آموزشی

کتاب سیر تا پیاز درخت گردو برای باغداری درخت گردو لازم است، هر فردی که در حوزه درخت گردو فعالیت می کند و یا قصد احداث باغ گردو را دارد باید بداند که دنیای باغداری این درخت چه میگذرد و با شیوه های باغداری و نکات اختصاصی این درخت آشنا شود.

در صورتی که شما قصد احداث باغ گردو را دارید کتاب سیر تا پیاز درخت گردو شما را برای یک شروع قوی آماده می کند و دیدگاه شما را نسبت به این درخت تغییر خواهد داد.

مطالعه مشخصات کتاب

فیلم بیست نکته طلایی در باغداری حرفه ای

با افتخار به شما دوره آموزشی ویدیویی "بیست نکته طلایی در باغداری حرفه ای" را معرفی می کنیم. این دوره شامل مطالبی است که به شما در بهبود و بهره‌برداری از باغ کمک خواهد کرد.شما با اصول و روش‌های مهمی مثل هرس، کوددهی، سم‌پاشی، انتخاب نهال مناسب و مبارزه با افات آشنا خواهید شد.

در این دوره آموزشی، با تمام جزئیات به این موضوعات پرداخته خواهد شد و شما با داشتن دانش لازم، قادر خواهید بود باغ خود را به شکل حرفه‌ای مدیریت کنید و به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

مطالعه مشخصات دوره

کتاب سیر تا پیاز درخت انگور

باغداری به عنوان سرمایه گذاری بلندمدت، نیازمند انتخاب بهترین الگوها و روشهاست.
همچنین مستلزم شناخت دقیق از شرایط آب وهوایی و خاکی مورد نیاز درختان است تا از موارد تهدید سرمایه گذاری جلوگیری شود و بستر تولید اقتصادی و با کیفیت و کمیت مطلوب فراهم شود.

کتاب سیر تا پیاز درخت انگور برای هر باغداری که میخواهد صفر تا صد درخت انگور را آموزش ببینید لازم است.

مطالعه مشخصات کتاب

کتاب دانلودی سیر تا پیاز درخت گردو

کتاب سیر تا پیاز درخت گردو برای باغداری درخت گردو لازم است، هر فردی که در حوزه درخت گردو فعالیت می کند و یا قصد احداث باغ گردو را دارد باید بداند که دنیای باغداری این درخت چه میگذرد و با شیوه های باغداری و نکات اختصاصی این درخت آشنا شود.

در صورتی که شما قصد احداث باغ گردو را دارید کتاب سیر تا پیاز درخت گردو شما را برای یک شروع قوی آماده می کند و دیدگاه شما را نسبت به این درخت تغییر خواهد داد.

مطالعه مشخصات کتاب

مقالات باغداری بیشتر

نکات باغداری بیشتر

دیدگاه های ارزشمند کاربران

باغ‌شهری | آموزش باغداری - فروشگاه اینترنتی باغداری

باغ‌شهری چیست؟

ورود به باغ شهری

ثبت نام

قوانین و مقررات

راه های ارتباطی با باغ‌ شهری

تماس با ما

باغ شهری را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام باغ شهری

تلگرام باغ شهری

با باغ‌شهری یک قدم فراتر! حقوق محفوظ است -زمستان ۱۴۰۰ «نسخه ۴»
logo-samandehi